De eerste schoolweek van ons Fie zit er op. Het was bij haar
met zeer gemengde gevoelens. We hebben de indruk dat ze er graag is maar dat de
taal soms nog een barrière vormt. Het is alsof ze in een klas zit waar ze
chinees praten. Ze komt elke dag thuis met
vragen, gisteren vroeg ze , wat wil ‘beautifull week’ zeggen. Waarschijnlijk had
Juf Sarah gezegd dat het een mooie week ging worden.
Soms gebruikt ze zelfs Engelse woorden zonder dat ze het weet. Papa waar is mijn shirt? Het Nieuw-Zeelands accent van juf Sarah zorgt soms voor verwarring: Ze kwam thuis met de vraag wat "heum" is. We begrepen haar niet direct maar na een tijdje begrepen we dat ze "home" bedoelde.
Dus we denken dat de taalbarrière na 3 maanden gaat doorbroken
worden en dan gaat ze vooruit als een trein.Soms gebruikt ze zelfs Engelse woorden zonder dat ze het weet. Papa waar is mijn shirt? Het Nieuw-Zeelands accent van juf Sarah zorgt soms voor verwarring: Ze kwam thuis met de vraag wat "heum" is. We begrepen haar niet direct maar na een tijdje begrepen we dat ze "home" bedoelde.
’S Morgens stapt ze als een flinke meid naar haar koets (zijnde een jeep uiteraard). Dan zeg ze ‘Juu’ en weg zijn ze.
Vorige week is ze nog een paar dagen mee naar Baraa geweest waar
ze een grote hulp was voor de knutsellessen.(zie filmpje) Die we op donderdag
en vrijdag doen. Voor ons Fie een goede les in assertiviteit, als ze iets niet
graag had zei ze ‘hapana’ wat ‘nee’ betekent. We werken nog steeds rond het
thema olifanten. De kleintjes laten we simpele maar leuke dingen doen, zelfs
papier scheuren is voor hen een nieuwe ervaring , de grotere kinderen laten we
spandoeken maken tegen ‘poaching’.
Na elke activiteit wordt er bijna gezongen. Na het knutselen
werd er ook gezongen over een olifant die op de bus wou maar er niet in kon
omdat hij te dik was ‘because I’m to big’
(zie filmpje)
De vrijdag namiddagen zijn de kinderen vrij maar de meesten
blijven dan gewoon op’t school omdat er thuis niet veel te doen valt. Sommige
klassen gaan gewoon samen zitten en beginnen te zingen. Andere klassen gaan dan
weer onder een boom zitten en lezen voor uit de bijbel. (zie filmpjes)
Na ons werk wandelen we rustig met z'n drietjes
of met leerlingen naar huis en kopen nog wat bij onze groentenman.
Na ons werk wandelen we rustig met z'n drietjes
of met leerlingen naar huis en kopen nog wat bij onze groentenman.
op deze weg vinden we af en toe platgereden kameleons en slangen |
Anneke koopt bijna elke dag een advocado |
onze groentenman dacht dat het over een staatsportret ging. |
Donderdag is Miguel (onze voorzitter) de school komen bezoeken
om polshoogte te nemen van de werking. Diezelfde avond zijn we door hem
uitgenodigd om te dinneren in Onsea house. Man, man, man… lekker ni te doen. We
hebben ons te goed gedaan aan zeer lekkere wijn en ongelooflijke lekkere hapjes
en alles wat er bij hoort, het was héééél gezellig.
’S Morgens op tijd er uit om ons Fieke naar’t school te laten
gaan. Maar wakker worden doen we zo wie zo, ons Fie heeft hier namelijk een
vriendje dat om 6.30 u de aanval inzet op zijn reflectie int het raam (zie
foto). Dit duurt ongeveer een hele dag. Tik, tik,tik, tik…..
Nu hebben we een weekje vrijaf en de dagen verlopen rustig.
Anne heeft haar voetjes en handjes laten doen door 2 mannen, naar kapper Ali geweest,.... Ik werk wat in de
tuin enz…..
Alles verloopt hier naar wens op een Afrikaans tempo.
Kwaherini!
1 opmerking:
Jullie berichtjes en foto's zijn altijd prettig om te lezen en te bekijken. Ik kijk uit naar de volgende.
Een reactie posten